Potrzebny sprzęt – 4:47
00:00 – 00:39
Hej, dzień dobry! Zanim stworzyłem swój pierwszy internetowy kurs wideo, spędziłem godziny i dni na researchu różnych kamer, mikrofonów i oprogramowania, którego potrzebowałem. W końcu zainwestowałem w mój zestaw startowy, który działał dobrze, ale w miarę jak stawałem się coraz bardziej doświadczony w procesie tworzenia kursu, zdałem sobie sprawę, że moja początkowa konfiguracja nie była dla mnie najlepsza. Zatem zmieniłem i poprawiłem kilka rzeczy. Ten konkretny dział jest stworzony, aby pokazać Ci obecne narzędzia, których używam do tworzenia moich kursów online. Nie musisz na to poświęcać już tyle czasu i pieniędzy co ja.
Wystarczy, że wysłuchasz mojego doświadczenia w tym zakresie.”
00:39 – 01:21
Na samym początku porozmawiajmy trochę o najczęstszych błędach audio, których należy unikać. Po pierwsze, echo. Echo to normalne zjawisko, szczególnie gdy nagrywasz w dużym, pustym pokoju lub w pomieszczeniu o twardych powierzchniach. Aby tego uniknąć, możesz położyć dywan lub miękkie meble, aby chłonęły hałas, a nie go odbijały. Możesz również wyciszyć ściany i twarde powierzchnie w swoim pokoju za pomocą specjalnych mat wyciszających lub po prostu dodać kilka poduszek. Kolejna sprawa to szumy i białe dźwięki. Są to dźwięki w tle, takie jak dźwięk samochodów z ulicy, windy w budynku, grzejnika, wentylatora, nawilżacza powietrza, lodówki i innych urządzeń gospodarstwa domowego. Upewnij się, że trzymasz się od nich z daleka lub wyłącz je podczas nagrywania.
01:21 – 02:01
Będąc w tematyce dźwięków, do kręcenia kursów online rozróżniamy dwa rodzaje mikrofonów w zależności od typu kursu. W przypadku screencastów, voiceoverów czy kursów przy komputerze, czyli tam, gdzie siedzimy przed komputerem i nie potrzebujemy się ruszać, tu świetnie sprawdzą się stacjonarne mikrofony. Mikrofony te możemy położyć na biurku, przyczepić je do biurka za pomocą specjalnego ramienia, czy jeżeli koniecznie chcemy, możemy użyć nawet mikrofonu krawatowego. Przejdę teraz do polecanych przeze mnie mikrofonów, które możemy postawić na biurku, czy przymocować do mobilnego ramienia. Kolejność tych produktów jest podyktowana stosunkiem ceny do jakości. Pierwsze miejsce Blue Snowball w cenie od 350 do około 400 zł. Drugi to Audio-Technica AT2020. Tutaj również przedział to między 350 a 400 zł. Następne dwa mikrofony to jakościowa półka wyżej, ale także cenowa.”
02:01 – 02:44
Rode NT-USB, między 700 a 800 złotych i mikrofon, do którego mówię właśnie teraz. Blue Yeti Microphone. Jego cena to od około 700 do nawet 1000 złotych za wersję Pro. Drugi typ mikrofonu to mikrofony bezprzewodowe, tak zwane walking and talking, czyli chodzimy i rozmawiamy. I właśnie tak ja nazywam mikrofony, które wykorzystujemy w momencie, kiedy potrzebujemy być mobilni podczas nagrywania obrazu. Są to popularne zestawy dźwiękowe wykorzystywane chociażby w telewizji. I tutaj nie bez powodu nazwałem je zestawami, ponieważ już sam mikrofon nam tutaj nie wystarczy. Do bezprzewodowego wysyłania dźwięku do naszej kamery potrzebujemy zestawu składającego się z trzech elementów. Mikrofonu krawatowego przypinanego do ubrania wierzchniego, kolejno transmitera, czyli nadajnika i receivera, czyli odbiornika.”
02:44 – 03:26
Taki zestaw działa następująco. Mikrofon krawatowy przypinamy do na przykład koszuli. Posiada on zazwyczaj długi kabel, który wpinamy następnie do transmitera, który z kolei umiejscowiony jest w niewidocznym miejscu na naszym ubraniu. Zazwyczaj z tyłu spodni, w miejscu na pasek. To sprawia, że nasz głos jest odbierany przez mikrofon, transmitowany przez kabel do nadajnika, a następnie nadajnik wysyła go za pomocą fal radiowych do odbiornika, który jest połączony z kamerą wideo, aparatem czy też telefonem za pomocą kabla jack. Taki zestaw gwarantuje nam pełną mobilność i może być przydatny do nagrywania kursu, gdzie dużo się ruszamy i w takim wypadku stacjonarnie mikrofon nie spełni swojego zadania z racji tego, że będziemy się często od niego oddalać i przybliżać.
03:26 – 04:05
Zazwyczaj takie rozwiązania obejmują kursy z kategorii gotowanie, fitness, outdoor, etc. Teraz biorąc pod uwagę, że taki zestaw składa się już nie tylko z mikrofonu, ale także nadajnika i odbiornika, jego cena oczywiście będzie wyższa niż w przypadku wspomnianych wcześniej mikrofonów studyjnych. Sugerowany przeze mnie zestaw to Rode Wireless Go, którego cena waha się od 700 do 900 zł. Jest to jeden z najbardziej polecanych zestawów z racji mobilności i jakości, ale także faktu, że nasz nadajnik wyposażony jest również w mikrofon. Czyli nadajnik możemy wykorzystać jako mikrofon krawatowy. Oczywiście jego jakość będzie niższa niż w przypadku bardziej profesjonalnych mikrofonów krawatowych, ale wciąż może się okazać, że do zastosowań w naszym kursie może on być wystarczający. Co ważne, wciąż do tego nadajnika oczywiście jest możliwość podłączenia osobnego mikrofonu krawatowego.
W trakcie tworzenia kursów online, zanim zdecydujesz się na konkretne narzędzia, warto unikać pewnych błędów audio. Echo może być problemem, zwłaszcza w dużych, pustych pomieszczeniach. Aby temu zapobiec, można użyć dywanów, miękkich mebli, mat wyciszających, lub po prostu dodać kilka poduszek.
Następnie, biorąc pod uwagę dźwięki tła, takie jak hałasy uliczne, dźwięki urządzeń gospodarstwa domowego, ważne jest, aby wyeliminować je lub wyłączyć podczas nagrywania, aby nie zakłócały jakości dźwięku.
Co do mikrofonów, w zależności od rodzaju kursu, możemy używać różnych rodzajów mikrofonów. Dla kursów przy komputerze, stacjonarne mikrofony takie jak Blue Snowball, Audio-Technica AT2020, Rode NT-USB, czy Blue Yeti Microphone są polecane. Natomiast do kursów wymagających ruchu, takie jak gotowanie czy fitness, można rozważyć mikrofony bezprzewodowe. Przykładem jest Rode Wireless Go, który działa jako zestaw składający się z mikrofonu krawatowego, nadajnika i odbiornika, zapewniając pełną mobilność.
Ważne jest, aby dostosować narzędzia do potrzeb konkretnego kursu, biorąc pod uwagę jakość dźwięku, mobilność i specyfikę środowiska nagrywania.