Screencast – 3:24
00:00 – 00:48
Hej, dzień dobry.
Screencasty to nic innego jak nagrany ekran komputera, który w większości wypadków zawiera narrację wideo. Dokładnie jak w tej lekcji. Screencasty są łatwym sposobem na tworzenie filmów instruktażowych, kursów online i innych filmów edukacyjnych. Bez wątpienia ta forma szkoleń online zrewolucjonizowała rynek cyfrowego nauczania na całym świecie. Podsumowując, screencast to nagrywanie lub przechwytywanie ekranu komputera, czy też urządzenia mobilnego jako wideo. Screencasty wykorzystywane są do nauki m.in. aplikacji komputerowych, prezentacji oprogramowania, programowania komputerowego, jak poruszać się po stronach marketingu internetowego, rozwiązywania problemów w formie krok po kroku, odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania, złożonej koncepcji systemów, diagramów, zdjęć lub symulacji systemów, czy nagrywania wykładów z prezentacji, jak np. Powerpoint czy Keynote.
00:48 – 01:30
No dobrze, ale jakie są zalety screencastów?
W wielu badaniach naukowych dotyczących screencastów, uczącym się podobała się ich autentyczna natura, bo przecież tak jak widzimy działanie danej aplikacji czy systemu w lekcji, tak ona wygląda w rzeczywistości. Badani przyznali, że ta forma zwiększyła ich poziom praktycznego zrozumienia działania konkretnej aplikacji czy e-narzędzia. Bez wątpienia screencasty mają znaczącą zaletę w stosunku do konwencjonalnych metod nauki, ponieważ uczenie się jest mniej bezosobowe i istnieje poczucie przynależności społecznej w porównaniu do np. zwykłych książek edukacyjnych. Być może najważniejszą ich zaletą jest to, że stanowią praktyczny przykład, a zatem treść nauczania jest prezentowana w autentycznym kontekście.
01:30 – 02:14
W screencastach początkowe uczenie się jest szybkie, ponieważ uczniowie nie spędzają czasu na interpretacji kroków wymaganych do zrozumienia instrukcji tekstowych. Prezentowany jest bezpośredni przykład na temat lekcji, zamiast proszenia ucznia o wyobrażenie sobie danej sytuacji czy funkcji, a zatem omijane jest tzw. Nieproduktywne obciążanie poznawcze związane z przeskakiwaniem między różnymi źródłami, np. z książek do komputera. Użytkownik uczy się obserwując ruchy eksperta, a to z kolei również pomaga uczniom o niskim poziomie koncentracji na dokładne zrozumienie zagadnienia. Dodatkowo w każdej chwili lekcję można zatrzymać, przewinąć, a nawet uruchomić w wolniejszym tempie.
02:14 – 02:59
Korzystanie ze screencastów i demonstrowanie lekcji w taki sposób przynosi wiele korzyści. Nie wszystkie screencasty natomiast mają jednakową, odpowiednią jakość I wartość edukacyjną.
Zatem jakie są główne elementy dobrego screencastu?
Otóż przywitanie się. Przywitanie na początku i pożegnanie na końcu transmisji jest bardzo istotne. Na przykład, hej, dzień dobry, czy cześć, to twój instruktor. Kolejna sprawa to ruch ekranu. Ruch ekranu może być statyczny, utrzymując stały obraz, po którym kursor porusza się w obrębie całego ekranu lub dynamiczny, gdy zrzut ekranu podąża za kursorem. Kolejna sprawa to narracja. Komentarze dźwiękowe niektórych screencastów są wyraźnym opisem procedury, która pokrywa się z tym, co jest wyświetlane na ekranie.
02:59 – 03:24
Na przykład, aby przejść do opcji, należy kliknąć w ikonę zębatki raz lewym przyciskiem myszy. Aczkolwiek, oczywiście, istnieją screencasty bez narracji. Zaleca się jednak korzystanie z niej, ponieważ większość badań wykazała, że screencasty z narracją są znacznie bardziej skuteczne pod względem zwiększania wydajności uczenia się studentów niż te bez narracji.
Screencasty to nagrania ekranu komputera z narracją, popularne w tworzeniu filmów instruktażowych i kursów online. Zrewolucjonizowały one rynek cyfrowego nauczania, umożliwiając praktyczne zrozumienie aplikacji czy narzędzi. Zalety screencastów to autentyczność, praktyczne przykłady, szybkie uczenie się, unikanie bezosobowego podejścia i korzystanie z narracji dla skuteczniejszego przekazu edukacyjnego. Dobre screencasty cechuje odpowiednie przywitanie, dynamiczny ruch ekranu i skuteczna narracja