Postępy
0% ukończone
  • 0 h 43 min
  • W tej części chciałbym podzielić się z Państwem takimi inspiracjami, doświadczeniami związanymi z różnymi formami przygotowania szkoleń, natomiast z naciskiem na szkolenia wideo, ponieważ ten temat bardzo często pojawia się podczas spotkań, podczas prezentacji, i podczas takich szkoleń związanych z tworzeniem treści online właśnie.

    W jakiej formie przygotować te treści, tak żeby było atrakcyjne dla uczestników?

    Zawsze odpowiadam: jeśli jest to tylko możliwe, zrób to w formie wideo. A dlaczego w formie wideo? O tym opowiem w tej części. Istnieje taka najprostsza odpowiedź.

    Dlaczego wideo? Ponieważ mogę to zrobić, technologia na to pozwala. Kilka lat temu trudno było sobie wyobrazić, że usiądę na ławce w parku, i będę mógł sobie obejrzeć film. Natomiast dzisiaj jest to możliwe i w zasadzie nikogo to nie dziwi. Dlatego warto wykorzystywać te technologie, ponieważ miały zawsze taką większą moc przekazu. Stąd popularność reklam telewizyjnych, w tej chwili reklam w Internecie, które są również robione w formie wideo, te treści dużo bardziej trafiają do uczestników. Istnieje takie powiedzenie: jeden obraz mówi więcej niż tysiąc słów. A jedno wideo? Taki przekaz wideo bardzo buduje autorytet, on ma taki indywidualny charakter.

    Jeśli jesteś trenerem i prowadzisz szkolenia stacjonarne, albo macie Państwo w swoich zasobach swojego zespołu trenerów, którzy mają doświadczenie w prowadzeniu szkoleń stacjonarnych, dla nich nagranie szkolenia wideo będzie czymś bardzo naturalnym.

    Wyobraźmy sobie taką sytuację: trener, który ma przygotowane prezentacje, który wykorzystuje przecież podczas szkoleń ma wiedzę w jaki sposób przekazać uczestnikom te treści, siada przed swoim komputerem, w zaciszu swojego domu, ewentualnie w biurze lub w sali konferencyjnej włącza prezentację i nagrywa do tej prezentacji narrację. Może być go widać w okienku, tak jak mnie tutaj, może to jest niekonieczne, bo akurat te treści merytoryczne są ważniejsze, i w tym momencie przygotowuje tak poszczególne części.

    Dla uczestników jest to przekaz, praktycznie bardzo podobny do tego, co mają w sali szkoleniowej. Może być nawet lepszy, bo jest bardziej przemyślany, dopracowany i uporządkowany. Więc same plusy. Jest to bardzo szybki sposób na przygotowanie treści. Ja często widzę, że przygotowanie szkolenia u niektórych naszych klientów trwa tygodnie, czasem miesiące. Jeśli mamy tego trenera, który ma tę wiedzę i on usiądzie i będzie nagrywał załóżmy, że zadaniem jest nagranie szkolenia, które ma trwać 4 godziny załóżmy, że będzie to nagrywał trzykrotnie, ponieważ się pomyli ponieważ pewne rzeczy jeszcze przyjdą mu w trakcie do poprawki. Okej, zajmie mu to kilkanaście godzin a nie kilkanaście dni albo jak to czasem bywa, kilka tygodni.

    Więc jeżeli macie Państwo gdzieś w tle taki deadline, do kiedy trzeba to szkolenie przygotować, to nagranie najważniejszych części będzie dobrym pomysłem, bo będą stanowiły trzon, taką myśl przewodnią, do której potem możemy dodać jeszcze elementy do przeczytania, ćwiczenia, zadania, jakieś inne elementy interaktywne. Także na pewno jest to w sposób bardzo fajny. Pada pytanie: kiedy szkolenie w formie wideo się nie sprawdzi.

    Mieliśmy kiedyś następujące zadanie: przygotować szkolenie dla osób, które pracują na hali produkcyjnej. Zadałem zleceniodawcy takie pytanie. Czy osoby, które będą korzystać ze szkolenia, będą miały możliwość odsłuchania tego szkolenia?

    Czy mają słuchawki, czy mają głośniki? Okazało się, że nie. W tym momencie akurat szkolenie wideo mogłoby nie być dobrym pomysłem. Chociaż wtedy rozwiązaliśmy to w taki sposób, że dodaliśmy do tych materiałów wideo napisy.

    Inny przykład z mojego doświadczenia. Mieliśmy kiedyś takie zadanie przygotować szkolenie z zakresu tworzenia mechanizmów grywalizacji i ono było adresowane jednocześnie dla nauczycieli i dla uczniów. I po szkoleniu zadaliśmy uczestnikom pytanie: “która z tych form im bardziej odpowiada”.

    Jestem ciekaw, czy Państwo zgadniecie, jakie były odpowiedzi?
    Nauczyciele odpowiedzieli, że wolą materiały do czytania. Bo jest to dla nich szybciej, mogą w ten sposób szybciej zapoznawać się ze szkoleniem. Natomiast uczniowie odpowiedzieli, że wolą materiały wideo. To też może stanowić pewną wytyczną dla Państwa. Im młodszą grupę odbiorców macie, tym materiały wideo mogą się okazać lepszym sposobem. Na pewno dobrą praktyką jest dodanie napisów do wideo. Czytałem takie raporty z badań, że nawet osoby, które mogą słuchać i wolą słuchać, jeśli mają wyświetlone napisy i tam znajdują się najważniejsze informacje, albo też pełna transkrypcja tego, co mówi lektor, to lepszy sposób.

    Więc raz jeszcze, bardzo Państwa zachęcam do tego, żeby przygotowywać szkolenia w formie wideo.

    Szkolenia wideo są coraz bardziej popularne i skuteczne.

    Wideo buduje autorytet i ma większą moc przekazu niż inne formy treści.

    Szkolenia wideo mogą być mniej efektywne w przypadku osób bez możliwości odsłuchania, ale dodanie napisów może rozwiązać ten problem.