Zagadnienie 3, Temat 4

Skrypt vs Bulletpoint vs Improwizacja – w poszukiwaniu swojego stylu

Postępy
0% ukończone

00:00 – 00:40

Hej, dzień dobry! Tak jak wspomniałem w poprzedniej lekcji, rozróżnia się de facto trzy formy przygotowania lekcji do nagrywania. Skrypty, bullet pointy i oczywiście improwizacja. Zaczynając od skryptu, czyli formy, którą ja osobiście polecam najbardziej. Szczególnie jeżeli tematyka naszego kursu wymaga od nas przekazania wiedzy w jak najdokładniejszy możliwy sposób. Musimy pamiętać, że jako twórca kursu ponosimy pełną odpowiedzialność za to, co przekazujemy naszym studentom. Ponosimy również pełną odpowiedzialność za to, o czym zapomnimy powiedzieć. Dla przykładu, posiadam ponad 10 tysięcy sprzedanych kursów marketingowych na Udemy. W tych kursach uczę ludzi jak mają wydać swoje ciężko zarobione pieniądze na poprawną reklamę w Internecie.

00:40 – 01:22

Taką reklamę, która ma przynieść im zwrot zainwestowanych pieniędzy. Muszę zatem być świadomy odpowiedzialności, która na mnie spoczywa. Nie mogę przecież pozwolić sobie na przeoczenie najdrobniejszego szczegółu podczas omawiania procesu konfiguracji reklamy. I to właśnie dlatego pełny skrypt każdej lekcji w przypadku moich kursów jest kluczowym elementem ich produkcji. Mając zapisaną lekcję słowo po słowie, nie tylko mogę być pewny, że nie pominę istotnych szczegółów, ale jakże prosto przebiega proces nagrania tej lekcji. Jest to szczególnie istotne, gdy chcemy część kursu zaktualizować, bo wyszła nowa wersja oprogramowania, zmieniła się metodologia, coś już nie jest dostępne lub zostało zmienione, a może teraz znajduje się w zupełnie innym miejscu. Nic też prostszego.

01:22 – 02:02

Wracamy się do przechowywanego skryptu lekcji, wprowadzamy zmiany i nagrywamy materiał od nowa. Szybko i wydajnie. No dobrze. Co zazwyczaj zawierają skrypty? Opisy demonstracji, poradniki krok po kroku, szczegóły screencastu, historie, analogie czy przykłady. Oczywiście, napisanie scenariusza do każdej lekcji wymaga trochę czasu. I tutaj musimy pamiętać, gdy czytamy skrypt słowo po słowie na głos do mikrofonu, musimy starać się brzmieć tak naturalnie jak to możliwe. Wiem, że może to zająć trochę czasu. Jeżeli zaś chodzi o to, co powinno znajdować się w takim skrypcie, to ja uważam, że absolutnie wszystko, co Twoim zdaniem pomoże w realizacji koncepcji lekcji.

02:02 – 02:46

Pamiętaj tylko, aby stosować zasadę minimum słów, maksimum treści. Oprócz skryptów możemy oczywiście przygotować bullet pointy. Jeżeli jesteś zdolnym I pewnym siebie prezenterem, być może będziesz w stanie równie wydajnie nagrywać lekcje w pierwszych podejściach w oparciu o bullet pointy, czyli wypisanie kluczowych punktów lekcji. Same bullet pointy, czyli kluczowe punkty, zazwyczaj stanowią najważniejsze elementy, których nie można ominąć podczas prowadzonego wykładu. I na samym końcu mamy skrypt, bullet pointy I improwizacja. To ostatnia forma przygotowania lekcji do nagrywania. W zasadzie ogranicza się tylko I wyłącznie do posiadania zapisanej struktury lekcji wchodzących w skład każdego rozdziału.

02:46 – 03:17

Jeżeli czujemy się na siłach, czyli mamy talent do prezentacji, jesteśmy ekspertem w dziedzinie, w której nagrywamy kurs I bez problemu możemy przyjąć pełną odpowiedzialność za przekazywaną wiedzę, to szycie w locie treści do naszej lekcji podczas nagrywania klipu będzie dla nas absolutnie idealne. Musimy być jednak świadomi, że taka forma tworzenia szkoleń jest efektywna, czyli nie traci na jakości, może dla 10% przypadków instruktorów, którzy wypuszczają swoje kursy online na całym świecie.

W procesie przygotowywania lekcji do nagrania, istnieją trzy główne formy: skrypty, bullet pointy i improwizacja. W pierwszym przypadku, skrypty są szczególnie polecane w sytuacjach, gdzie precyzja i kompletność przekazu są kluczowe. Tworzenie pełnych skryptów dla każdej lekcji umożliwia uniknięcie pominięcia istotnych szczegółów oraz ułatwia ewentualne aktualizacje kursu w przyszłości.

Skrypty mogą zawierać opisy demonstracji, poradniki krok po kroku, szczegóły screencastu, historie, analogie i przykłady. Ważne jest, aby brzmieć naturalnie podczas czytania skryptu, aby przekaz był płynny.

Alternatywnie, bullet pointy są bardziej skondensowaną formą przygotowania. To kluczowe punkty, które twórca musi uwzględnić podczas nagrania. Mogą być używane, zwłaszcza przez pewnych i zdolnych prezenterów, którzy potrafią improwizować na podstawie kluczowych punktów.

Improwizacja, czyli nagrywanie bez pełnego skryptu lub bullet pointów, może być efektywne, jeśli osoba prowadząca jest pewna siebie, ekspertem w danej dziedzinie i potrafi przekazać wiedzę w sposób naturalny. Jednakże, jest to podejście, które najlepiej sprawdza się u niewielu instruktorów.

Niezależnie od wybranej formy, istotne jest, aby treść była zrozumiała i przekazywana w sposób, który najbardziej odpowiada stylowi i umiejętnościom twórcy kursu.